Информационный женский портал

Часослов. полунощница вседневная . Богослужения мирянским чином. Служба Вознесению Господа Иисуса Христа. Полунощница

В состав утреннего богослужения входят полунощница, утреня и 1-й час.

Полунощницей называется церковная служба, совершаемая в полночь или в любой час ночи до утра. Обычай освящать богослужением полночь и ночное время вообще основывается на примере Господа Иисуса Христа (Мф. 26, 30; Лк. 6, 12), Которому подражали и апостолы (Деян. 16, 25), и их современники-христиане (1 Кор. 14, 26; Кол. 3, 16). Особенно широко он распространился в первые века, во время гонений на христиан, так как ночное время было наименее опасным для совершения богослужений. Кроме того, Святая Церковь всегда считала, что для обращения с молитвой к Богу и для размышлений о грехах и исправлении их ночь наиболее благословенна. Об этом говорится во Втором послании святого Василия Великого к святому Григорию Богослову († 389).

По мнению толкователей богослужения, полунощницу Святая Церковь установила, чтобы напомнить верующим о полунощном молитвенном подвиге Христа Спасителя пред Его крестными страданиями, для напоминания о дне Второго пришествия Сына Божия и последующих за ним воскресении мертвых и последнем суде, так как, по верованию Церкви, основанному на евангельской притче о десяти девах, оно совершится в полночь, а также чтобы призвать всех верующих, в подражание ангелам, постоянно, в том числе и в ночные часы, прославлять Господа.

Полунощницы бывают вседневная, субботняя и воскресная. Все они совершаются в согласовании со днем седмицы и указаниями Устава. Полунощница не правится, если совершается всенощное бдение, а также в некоторых других случаях, оговоренных Уставом. В монастырях она иногда совершается келейно.

Устав о полунощницах находится в Часослове, Следованной Псалтири и Типиконе.

Утреня получила свое наименование от времени совершения. По содержанию она подразделяется на три части, из которых в первой христиане исповедуют свои грехи и испрашивают милости Божией на предстоящий день, во второй – прославляют лиц или события соответственно воспоминаниям церковного дня, а в третьей – славословят Самого Господа Иисуса Христа.

Освящать утро дня соответствующими времени молитвословиями и песнопениями – обычай очень древний. Евсевий, епископ Кесарийский (IV в.), называет издревле установленными и сложенными псалмы и песни, которыми прославляется Божество Иисуса Христа на утреннем богослужении. Святой Василий Великий упоминает о способе стихословия псалмов, отличая их от молитв и покаянного псалма. Основное содержание утреннего богослужения составляли хвалебные псалмы, а поэтому и служба называлась чином хвалений. Указание на употребление на утрене великого славословия находится в Апостольских постановлениях и у святого Афанасия Великого, архиепископа Александрийского (298-373). По мере развития христианских песнопений умножился и обогатился и состав утреннего богослужения. Особенно замечательны каноны святого Иоанна Дамаскина (VII-VIII).

Утреня бывает: непраздничная, без полиелея и великого славословия, когда оно читается, а не поется; праздничная утреня с полиелеем и великим славословием, то есть когда оно поется, а не читается, и утреня пасхальная.

На непраздничной утрени после шестопсалмия поется «Бог Господь» или «Аллилуиа». В Уставе часто встречаются указания «егда поется «Бог Господь» и «егда поется «Аллилуиа», а также «Аллилуиа или тропарь»: предписание петь «Аллилуиа» указывает на скорбность и покаянность церковной службы, а предписание петь «Бог Господь» на торжественность и радость.

Устав непраздничной утрени находится в Служебнике, Часослове, Типиконе, а праздничной в некоторых изданиях Служебника, Часослова, Следованной Псалтири, в Октоихе и Типиконе.

Служба первого часа по времени соответствует 7-9 часам утра, когда Иисус Христос был приведен от Каиафы к Пилату и осужден на смерть. Под названием утренняя молитва, или молитва на рассвете, она упоминается в Апостольских постановлениях (Кн. VIII, 4) и святым Василием Великим.

По Уставу 1-й час совершается, как правило, в храме, иногда в притворе. В храме 1-й час совершается в седмичные непраздничные дни, в среду и пяток Сырной седмицы и во Святую Четыредесятницу. Исхождение в притвор и в эти дни бывает после 1-го часа.

В притворе 1-й час совершается в дни воскресные, в праздники, когда Устав или прямо назначает совершать бдение, или замечает, что совершается бдение, «аще изволит настоятель», и в великие Господние и Богородичные праздники, в какие бы дни они ни случались.

Имя Божие Ответы Богослужения Школа Видео Библиотека Проповеди Тайна ап.Иоанна Поэзия Фото Публицистика Дискуссии Библия История Фотокниги Апостасия Свидетельства Иконы Стихи о.Олега Вопросы Жития святых Книга отзывов Исповедь Статистика Карта сайта Молитвы Слово батюшки Новомученики Контакты

Богослужения мирянским чином

Полунощница

Старший – возглавляющий богослужение; произносит важнейшие возгласы, совершает каждение, глаголет Евангелие.
Чтец – любой из мирян.
Братия – все присутствующие на службе миряне.

Старший:
М оли твами Святы х Оте ц на ших, Го споди Иису се Христе Бо же наш, поми луй нас.
Братия:
А ми нь.

Старший:

С лава Тебе Боже наш, слава Тебе.

Братия:

(Трижды)

Старший:


А минь.

Чтец:


Братия:


Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.

Братия:
А минь.

Братия:


А минь.

Братия:

Г осподи, помилуй. (12 раз)

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.

Братия:
А минь.

Чтец:

Чтец глаголет псалом 50-й:

П омилуй мя Боже, по велицей милости Твоей и по множеству щедрот Твоих очисти беззаконие мое. Наипаче омый мя от беззакония моего, и от греха моего очисти мя. Яко беззаконие мое аз знаю, и грех мой предо мною есть выну. Тебе единому согреших, и лукавое пред Тобою сотворих, яко да оправдишися во словесех Твоих, и победиши, внегда судити Ти. Се бо в беззакониих зачат есмь, и во гресех роди мя мати моя. Се бо истину возлюбил еси, безвестная и тайная премудрости Твоея явил ми еси. Окропиши мя иссопом, и очищуся: омыеши мя, и паче снега убелюся. Слуху моему даси радость и веселие, возрадуются кости смиренныя. Отврати лице Твое от грех моих, и вся беззакония моя очисти. Сердце чисто созижди во мне Боже, и дух прав обнови во утробе моей. Не отвержи мене от лица Твоего, и Духа Твоего Святаго не отими от мене. Воздаждь ми радость спасения Твоего, и Духом Владычним утверди мя. Научу беззаконныя путем Твоим, и нечестивии к Тебе обратятся. Избави мя от кровей Боже, Боже спасения моего, возрадуется язык мой правде Твоей. Господи, устне мои отверзеши, и уста моя возвестят хвалу Твою. Яко аще бы восхотел еси жертвы, дал бых убо: всесожжения не благоволиши. Жертва Богу дух сокрушен: сердце сокрушенно и смиренно Бог не уничижит. Ублажи Господи, благоволением Твоим Сиона, и да созиждутся стены Иерусалимския. Тогда благоволиши жертву правды, возношение и всесожегаемая: тогда возложат на олтарь Твой тельцы.

Чтец глаголет псалом 118-й:
Б лажени непорочнии в путь, ходящии в законе Господни.
Блажени испытающии свидения его, всем сердцем взыщут его.
Не делающии бо беззакония в путех его ходиша.
Ты заповедал еси заповеди твоя сохранити зело:
дабы исправилися путие мои, сохранити оправдания твоя.
Тогда не постыжуся, внегда призрети ми на вся заповеди твоя.
Исповемся тебе в правости сердца, внегда научитимися судбам правды твоея.
Оправдания твоя сохраню: не остави мене до зела.
В чесом исправит юнейший путь свой? внегда сохранити словеса твоя.
Всем сердцем моим взысках тебе: не отрини мене от заповедий твоих.
В сердцы моем скрых словеса твоя, яко да не согрешу тебе.
Благословен еси, Господи: научи мя оправданием твоим.
Устнама моима возвестих вся судбы уст твоих.
На пути свидений твоих насладихся, яко о всяком богатстве.
В заповедех твоих поглумлюся, и уразумею пути твоя.
Во оправданиих твоих поучуся: не забуду словес твоих.
Воздаждь рабу твоему: живи мя, и сохраню словеса твоя.
Открый очи мои, и уразумею чудеса от закона твоего.
Пришлец аз есмь на земли: не скрый от мене заповеди твоя.
Возлюби душа моя возжелати судбы твоя на всякое время.
Запретил еси гордым: прокляти уклоняющиися от заповедий твоих.
Отими от мене понос и уничижение, яко свидений твоих взысках.
Ибо седоша князи и на мя клеветаху, раб же твой глумляшеся во оправданиих твоих:
ибо свидения твоя поучение мое есть, и совети мои оправдания твоя.
Прильпе земли душа моя: живи мя по словеси твоему.
Пути моя возвестих, и услышал мя еси: научи мя оправданием твоим.
Путь оправданий твоих вразуми ми, и поглумлюся в чудесех твоих.
Воздрема душа моя от уныния: утверди мя в словесех твоих.
Путь неправды отстави от мене и законом твоим помилуй мя.
Путь истины изволих и судбы твоя не забых.
Прилепихся свидением твоим, Господи, не посрами мене.
Путь заповедий твоих текох, егда разширил еси сердце мое.
Законоположи мне, Господи, путь оправданий твоих, и взыщу и выну:
вразуми мя, и испытаю закон твой и сохраню и всем сердцем моим.
Настави мя на стезю заповедий твоих, яко тую восхотех.
Приклони сердце мое во свидения твоя, а не в лихоимство.
Отврати очи мои еже не видети суеты: в пути твоем живи мя.
Постави рабу твоему слово твое в страх твой.
Отими поношение мое, еже непщевах: яко судбы твоя благи.
Се, возжелах заповеди твоя: в правде твоей живи мя.
И да приидет на мя милость твоя, Господи, спасение твое по словеси твоему:
и отвещаю поношающым ми слово, яко уповах на словеса твоя.
И не отими от уст моих словесе истинна до зела, яко на судбы твоя уповах:
и сохраню закон твой выну, в век и в век века.
И хождах в широте, яко заповеди твоя взысках:
и глаголах о свидениих твоих пред цари и не стыдяхся:
и поучахся в заповедех твоих, яже возлюбих зело:
и воздвигох руце мои к заповедем твоим, яже возлюбих, и глумляхся во оправданиих твоих.
Помяни словеса твоя рабу твоему, ихже упование дал ми еси.
То мя утеши во смирении моем, яко слово твое живи мя.
Гордии законопреступоваху до зела: от закона же твоего не уклонихся.
Помянух судбы твоя от века, Господи, и утешихся.
Печаль прият мя от грешник, оставляющих закон твой.
Пета бяху мне оправдания твоя на месте пришелствия моего.
Помянух в нощи имя твое, Господи, и сохраних закон твой.
Сей бысть мне, яко оправданий твоих взысках.
Часть моя еси, Господи: рех сохранити закон твой.
Помолихся лицу твоему всем сердцем моим: помилуй мя по словеси твоему.
Помыслих пути твоя и возвратих нозе мои во свидения твоя.
Уготовихся и не смутихся сохранити заповеди твоя.
Ужя грешник обязашася мне, и закона твоего не забых.
Полунощи востах исповедатися тебе о судбах правды твоея.
Причастник аз есмь всем боящымся тебе и хранящым заповеди твоя.
Милости твоея, Господи, исполнь земля: оправданием твоим научи мя.
Благость сотворил еси с рабом твоим, Господи, по словеси твоему:
благости и наказанию и разуму научи мя, яко заповедем твоим веровах.
Прежде даже не смиритимися, аз прегреших: сего ради слово твое сохраних.
Благ еси ты, Господи: и благостию твоею научи мя оправданием твоим.
Умножися на мя неправда гордых: аз же всем сердцем моим испытаю заповеди твоя.
Усырися яко млеко сердце их: аз же закону твоему поучихся.
Благо мне, яко смирил мя еси, яко да научуся оправданием твоим.
Благ мне закон уст твоих паче тысящ злата и сребра.

Братия:


А минь.

Братия:
(Трижды)

Старший:


Чтец:

И ныне и присно и во веки веков.
Р уце твои сотвористе мя и создасте мя: вразуми мя, и научуся заповедем твоим.
Боящиися тебе узрят мя и возвеселятся, яко на словеса твоя уповах.
Разумех, Господи, яко правда судбы твоя, и воистинну смирил мя еси.
Буди же милость твоя, да утешит мя, по словеси твоему рабу твоему:
да приидут мне щедроты твоя, и жив буду, яко закон твой поучение мое есть:
Да постыдятся гордии, яко неправедно беззаконноваша на мя: аз же поглумлюся в заповедех твоих.
Да обратят мя боящиися тебе и ведящии свидения твоя.
Буди сердце мое непорочно во оправданиих твоих, яко да не постыжуся.
Изчезает во спасение твое душа моя, на словеса твоя уповах:
изчезоша очи мои в слово твое, глаголюще: когда утешиши мя?
зане бых яко мех на слане: оправданий твоих не забых.
Колико есть дний раба твоего? когда сотвориши ми от гонящих мя суд?
Поведаша мне законопреступницы глумления, но не яко закон твой, Господи.
Вся заповеди твоя истина: неправедно погнаша мя, помози ми.
Вмале не скончаша мене на земли: аз же не оставих заповедий твоих.
По милости твоей живи мя, и сохраню свидения уст твоих.
Во век, Господи, слово твое пребывает на небеси.
В род и род истина твоя: основал еси землю, и пребывает.
Учинением твоим пребывает день: яко всяческая работна тебе.
Яко аще бы не закон твой поучение мое был, тогда убо погибл бых во смирении моем:
во век не забуду оправданий твоих, яко в них оживил мя еси.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Братия:

И ныне и присно и во веки веков.
А минь.

Братия:
А ллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа. Слава Тебе Боже. (Трижды)

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец:

И ныне и присно и во веки веков.
Т вой есмь аз, спаси мя: яко оправданий твоих взысках.
Мене ждаша грешницы погубити мя: свидения твоя разумех.
Всякия кончины видех конец: широка заповедь твоя зело.
Коль возлюбих закон твой, Господи: весь день поучение мое есть.
Паче враг моих умудрил мя еси заповедию твоею, яко в век моя есть.
Паче всех учащих мя разумех, яко свидения твоя поучение мое есть.
Паче старец разумех, яко заповеди твоя взысках.
От всякаго пути лукава возбраних ногам моим, яко да сохраню словеса твоя:
от судеб твоих не уклонихся, яко ты законоположил ми еси.
Коль сладка гортани моему словеса твоя: паче меда устом моим.
От заповедий твоих разумех: сего ради возненавидех всяк путь неправды.
Светилник ногама моима закон твой, и свет стезям моим.
Кляхся и поставих сохранити судбы правды твоея.
Смирихся до зела: Господи, живи мя по словеси твоему.
Вольная уст моих благоволи же, Господи, и судбам твоим научи мя.
Душа моя в руку твоею выну, и закона твоего не забых.
Положиша грешницы сеть мне: и от заповедий твоих не заблудих.
Наследовах свидения твоя во век, яко радование сердца моего суть:
приклоних сердце мое сотворити оправдания твоя в век за воздаяние.
Законопреступныя возненавидех, закон же твой возлюбих.
Помощник мой и заступник мой еси ты: на словеса твоя уповах.
Уклонитеся от мене, лукавнующии, и испытаю заповеди Бога моего.
Заступи мя по словеси твоему, и жив буду: и не посрами мене от чаяния моего:
помози ми, и спасуся, и поучуся во оправданиих твоих выну.
Уничижил еси вся отступающыя от оправданий твоих: яко неправедно помышление их.
Преступающыя непщевах вся грешныя земли: сего ради возлюбих свидения твоя.
Пригвозди страху твоему плоти моя: от судеб бо твоих убояхся.
Сотворих суд и правду: не предаждь мене обидящым мя.
Восприими раба твоего во благо, да не оклеветают мене гордии.
Очи мои изчезосте во спасение твое и в слово правды твоея:
сотвори с рабом твоим по милости твоей, и оправданием твоим научи мя.
Раб твой есмь аз: вразуми мя, и увем свидения твоя.
Время сотворити Господеви: разориша закон твой.
Сего ради возлюбих заповеди твоя паче злата и топазиа.
Сего ради ко всем заповедем твоим направляхся, всяк путь неправды возненавидех.
Дивна свидения твоя: сего ради испыта я душа моя.
Явление словес твоих просвещает и вразумляет младенцы.
Уста моя отверзох и привлекох дух, яко заповедий твоих желах.
Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Братия:

И ныне и присно и во веки веков.
А минь.

Братия:
А ллилуиа, Аллилуиа, Аллилуиа. Слава Тебе Боже. (Трижды)

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Чтец:

И ныне и присно и во веки веков.
П ризри на мя и помилуй мя, по суду любящих имя твое.
Стопы моя направи по словеси твоему, и да не обладает мною всякое беззаконие:
избави мя от клеветы человеческия, и сохраню заповеди твоя.
Лице твое просвети на раба твоего и научи мя оправданием твоим.
Исходища водная изведосте очи мои, понеже не сохраних закона твоего.
Праведен еси, Господи, и прави суди твои:
заповедал еси правду свидения твоя, и истину зело.
Истаяла мя есть ревность твоя: яко забыша словеса твоя врази мои.
Разжжено слово твое зело, и раб твой возлюби е.
Юнейший аз есмь и уничижен: оправданий твоих не забых.
Правда твоя правда во век, и закон твой истина.
Скорби и нужди обретоша мя: заповеди твоя поучение мое.
Правда свидения твоя в век: вразуми мя, и жив буду.
Воззвах всем сердцем моим, услыши мя, Господи: оправдания твоя взыщу.
Воззвах ти, спаси мя, и сохраню свидения твоя.
Предварих в безгодии и воззвах: на словеса твоя уповах.
Предваристе очи мои ко утру, поучитися словесем твоим.
Глас мой услыши, Господи, по милости твоей: по судбе твоей живи мя.
Приближишася гонящии мя беззаконием: от закона же твоего удалишася.
Близ еси ты, Господи, и вси путие твои истина.
Исперва познах от свидений твоих, яко в век основал я еси.
Виждь смирение мое и изми мя: яко закона твоего не забых.
Суди суд мой и избави мя: словесе ради твоего живи мя.
Далече от грешник спасение, яко оправданий твоих не взыскаша.
Щедроты твоя многи, Господи: по судбе твоей живи мя.
Мнози изгонящии мя и стужающии ми: от свидений твоих не уклонихся.
Видех неразумевающыя и истаях: яко словес твоих не сохраниша.
Виждь, яко заповеди твоя возлюбих: Господи, по милости твоей живи мя.
Начало словес твоих истина, и во век вся судбы правды твоея.
Князи погнаша мя туне: и от словес твоих убояся сердце мое.
Возрадуюся аз о словесех твоих, яко обретаяй корысть многу.
Неправду возненавидех и омерзих: закон же твой возлюбих.
Седмерицею днем хвалих тя о судбах правды твоея.
Мир мног любящым закон твой, и несть им соблазна.
Чаях спасения твоего, Господи, и заповеди твоя возлюбих.
Сохрани душа моя свидения твоя и возлюби я зело.
Сохраних заповеди твоя и свидения твоя, яко вси путие мои пред тобою, Господи.
Да приближится моление мое пред тя, Господи: по словеси твоему вразуми мя.
Да внидет прошение мое пред тя: Господи, по словеси твоему избави мя.
Отрыгнут устне мои пение, егда научиши мя оправданием твоим.
Провещает язык мой словеса твоя, яко вся заповеди твоя правда.
Да будет рука твоя еже спасти мя, яко заповеди твоя изволих.
Возжелах спасение твое, Господи, и закон твой поучение мое есть.
Жива будет душа моя и восхвалит тя: и судбы твоя помогут мне.
Заблудих яко овча погибшее: взыщи раба твоего, яко заповедий твоих не забых.

Слава Отцу и Сыну и Святому Духу.

Братия:

И ныне и присно и во веки веков.
А минь.

Братия перекрестившись без поклона:
В ерую во Единаго Бога Отца, Вседержителя, Творца небу и земли, видимым же всем и невидимым. И во Единаго Господа Иисуса Христа, Сына Божия, Единороднаго, Иже от Отца Рожде ннаго прежде всех век; Света от Света, Бога Истинна от Бога Истинна, рожде нна, несотворе нна, Единосущна Отцу, Имже вся бы ша. Нас ради человек и нашего ради спасения сшедшаго с небес и воплотившагося от Духа Свята и Марии Девы и вочеловечшася. Распя таго же за ны при Понти йстем Пилате, и страдавша и погребенна. И воскресшаго в третий день по Писанием, и возшедшаго на небеса и седя ща одесну ю Отца. И па ки гряду щаго со славою суди ти живы м и ме ртвым, Егоже Царствию не будет конца. И в Духа Святаго, Господа, Животворящаго, Иже от Отца исходящаго, Иже со Отцем и Сыном спокланя ема и ссла вима, Глаголавшего пророки. Во едину Святую, Соборную и Апостольскую Церковь. Исповедую едино крещение во оставление грехов. Чаю воскресения мертвых, и жизни будущаго века. Аминь. -поклон-

Братия:

С вятый Боже, Святый Крепкий, Святый Безсмертный, помилуй нас. (Трижды)

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.
А минь.

Чтец:

П ресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святый, посети, исцели немощи наша Имени Твоего ради.

Братия:

Г осподи, помилуй. Господи, помилуй. Господи, помилуй.

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.

Братия:
А минь.

Братия:

О тче наш! Иже еси на Небесех. Да святится Имя Твое. Да приидет Царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим. И не введи нас во искушение. Но избави нас от лукаваго.
А минь.

Чтец глаголет тропарь праздника:

В ознеслся еси во славе, Христе Боже наш, / радость сотворивый учеником / обетованием Святаго Духа, / извещенным им бывшим благословением, / яко Ты еси Сын Божий, Избавитель мира.

Братия:
Г осподи, помилуй. (40 раз) -поклон-

И же на всякое время, и на всякий час, на небеси и на земли, покланяемый и славимый, Христе Боже, долготерпеливе, многомилостиве, многоблагоутробне, Иже праведныя любяй и грешныя милуяй, Иже вся зовый ко спасению, обещания ради будущих благ: Сам Господи, приими и наша в час сей молитвы, и исправи живот наш к заповедем Твоим. Душы наша освяти, телеса очисти, помышления исправи, мысли очисти, и избави нас от всякия скорби, зол и болезней, огради нас святыми Твоими ангелы, да ополчением их соблюдаеми и наставляеми, достигнем в соединение веры, и в разум неприступныя Твоея славы, яко благословен еси во веки веков.

Братия:
А минь.

Братия:
Г осподи, помилуй. Господи, помилуй. Господи, помилуй. - поклон -

Старший:
С лава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков.
Братия:
А минь.

Братия:
Ч естнейшую Херувим и славнейшую без сравнения Серафим, без истления Бога Слова рождшую, сущую Богородицу Тя величаем.

Старший:
М оли твами Святы х Оте ц на ших, Го споди Иису се Христе Бо же наш, поми луй нас.
Братия:
А ми нь.

Старший глаголет молитву Великаго Василия:

В ладыко Боже Отче Вседержителю, Господи Сыне Единородный Иисусе Христе, и Святый Душе, едино Божество, едина Сила, помилуй мя грешнаго, и имиже веси судьбами, спаси мя недостойнаго раба Твоего: яко благословен еси во веки веков, аминь.

Чтец:
П риидите, поклонимся Цареви нашему Богу.
П риидите, поклонимся и припадем Христу, Цареви нашему Богу.
П риидите, поклонимся и припадем Самому Христу, Цареви и Богу нашему.

Чтец глаголет псалом 120-й:
В озведох очи мои в горы, отнюдуже приидет помощь моя. Помощь моя от Господа, Сотворшаго небо и землю. Не даждь во смятение ноги твоея, ниже воздремлет храняй тя, се не воздремлет, ниже уснет Храняй Израиля. Господь сохранит тя, Господь Покров твой на руку десную твою. Во дни солнце не ожжет тебе, ниже луна нощию. Господь сохранит Тя от всякаго зла, сохранит душу твою Господь. Господь сохранит вхождение твое и исхождение твое, отныне и до века.

Чтец глаголет псалом 133-й:
С е ныне благословите Господа вси раби Господни, стоящие в храме Господни, во дворех дому Бога нашего, В нощех воздежите руки ваши во святая, и благословите Господа. Благословит тя Господь от Сиона, сотворивый небо и землю

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.
А минь.

Чтец:

П ресвятая Троице, помилуй нас. Господи, очисти грехи наша. Владыко, прости беззакония наша. Святый, посети, исцели немощи наша Имени Твоего ради.

Братия:

Г осподи, помилуй. Господи, помилуй. Господи, помилуй.

Старший:

С лава Отцу и Сыну и Святому Духу, и ныне и присно и во веки веков.

Братия:
А минь.

Братия:

О тче наш! Иже еси на Небесех. Да святится Имя Твое. Да приидет Царствие Твое. Да будет воля Твоя, яко на Небеси и на земли. Хлеб наш насущный даждь нам днесь. И остави нам долги наша, якоже и мы оставляем должником нашим. И не введи нас во искушение. Но избави нас от лукаваго.
А минь.

Чтец глаголет кондак праздника:

Е же о нас исполнив смотрение,/ и яже на земли соединив небесным,/ вознеслся еси во славе, Христе Боже наш,/ никакоже отлучаяся,/ но пребывая неотступный,/ и вопия любящим Тя:\ Аз есмь с вами и никтоже на вы.

Старший:

П реславная Приснодево, Мати Христа Бога, принеси нашу молитву Сыну Твоему и Богу нашему, да спасет Тобою души наша.

Братия: (молитву святаго Иоанникиа)

У пование мое Отец, Прибежище мое Сын, Покров мой Дух Святый, Троице Святая, слава Тебе.

Братия:
С лава Отцу и Сыну и Святому Духу. И ныне и присно и во веки веков. Господи помилуй, Господи помилуй, Господи помилуй. Благослови.

Старший глаголет отпуст:
Г осподи Иисусе Христе, Сыне Божий, молитв ради Пречистыя Твоея Матере, преподобных и богоносных отец наших и всех ради святых, помилуй и спаси нас, яко Благ и Человеколюбец.
Братия:
А минь.

Старший:

О слаби, остави, прости, Боже, прегрешения наша, вольная и невольная, яже в слове и в деле, яже в ведении и не в ведении, яже во дни и в нощи, яже во уме и в помышлении: вся нам прости, яко Благ и Человеколюбец.

И воставши, чтец глаголет молитву сию:

Н енавидящих и обидящих нас прости Господи, Человеколюбче. Благотворящим благосотвори. Братиям и сродником нашим, даруй яже ко спасению прошения, и жизнь вечную. В немощех сущия посети, и исцеление даруй. Яже в мори управи. С путешествующими спутешествуй. Служащим, и милующим нас, грехов оставление даруй. Заповедавших нам недостойным молитися о них, помилуй по велицей Твоей милости. Помяни Господи, прежде усопшия отцы, и братию нашу, и упокой я, идеже присещает свет лица Твоего. Помяни Господи, братий наших плененных, и избави я от всякаго обстояния. Помяни Господи, плодоносящих, и доброделающих во святых Твоих церквах, и даждь им яже ко спасению прошения, и жизнь вечную. Помяни Господи и нас смиренных, и грешных, и недостойных раб Твоих: и просвети наш ум светом разума Твоего, и настави нас на стезю заповедей Твоих, молитвами Пречистыя Владычицы нашея Богородицы, и Приснодевы Марии, и всех Твоих Святых. Яко благословен еси во веки веков.

Братия:
А минь.

Тропари Пресвятой Троице

Встав от сна, преклоняемся к Тебе, Благой, и ангельскую песнь воспеваем Тебе, Всемогущий: свят, свят, свят, Боже , Богородицею помилуй нас!

Слава Отцу и Сыну, и Святому Духу: От сна с постели меня подняв, Господи, очисти ум мой и сердце и отвори уста мои, чтобы воспевать Тебе, Святая Троица: свят, свят, свят, Боже, Богородицею помилуй нас!

И сейчас, и всегда, и бесконечно. Аминь: Судья внезапно придёт и явными станут деяния каждого, тем устрашённые в полночь взываем: свят, свят, свят, Боже, Богородицею помилуй нас!

Молитва святого Макария Великого

В полночь, встав от сна, песнь Тебе приношу, Спаситель, и к Тебе преклонившись, прошу: не дай мне умереть во грехе , но смилуйся, добровольно претерпевший распятие; и вскоре меня, беспечно лежащего, подними и спаси меня в молитве и бдении!

Песнь полночная пресвятой Богородице

Восхваляю милосердие Твоё, Владычица, и прошу Тебя: дух мой приобщи благодати! Дорогой Христовых заповедей идти помоги! Укрепи в пении бодрствовать, беспечности сон отгоняя! Узами грехов скованного, Твоими молитвами, Божия Невеста, освободи! Храни меня и ночью, и днём, от бо рющих врагов избавляя! Дающего жизнь – Бога, родившая, меня, страстями умерщвлённого, оживи! Родившая Свет вечный, душе моей ослепшей даруй зрение! О, чудесная Обитель Владыки, сделай меня храмом Духа Святого ! Врача родившая, многолетние болезни души моей уврачуй! По волнам жизненной бури носимого, направь меня к пути покаяния! Избавь меня от огня неугасающего, червя неумирающего и преисподней и не стану бесам радостью, во многих грехах виновный! Обнови меня, Самая непорочная, одряхлевшего от согрешений, которых уже не осознаю! Пресвятая Дева, разные муки мне покажи и Владыку всех умоли на небесах со всеми святыми удостоиться радости! Услышь голос негодного раба Твоего, Пречистая, и даруй мне потоки слёз, нечистоту души моей очищающие! Стоны сердца непрестанно приношу Тебе, – позаботься, Владычица: мои молитвы прими и Богу милосердному отнеси! Выше ангелов Превознесённая, от соединения с миром меня вознеси ! Светоносная небесная Тень , приобщи мой дух благодати! Возношу руки и уста для хваления, но они осквернены согрешениями; Самая непорочная, Христа усердно умоляя, от растлевающих душу соблазнов меня избавь! Почитание же и поклонение Ему подобает и сейчас, и всегда, и бесконечно! Аминь.

Книга пророка Исайи, гл.6, ст.2, 3, Откровение (апокалипсис) Иоанна Богослова, гл.4. Господь Саваоф – Господь воинств небесных (с древнееврейского) .

Полуночница (или ночница) - в славянской мифологии ночная злобная навья, нападающая главным образом на детей (иногда только новорожденных) и лишающая их сна, а также сама вызванная им болезнь (бессонница и крик).

Наши предки верили в «урочные» и «неурочные» часы суток. Считалось, что переломные моменты дня и ночи: полночь, полдень, рассвет или закат - время, когда активизируются особые злые духи. Одними из таких созданий, опасных для людей, были полуночницы .

Кто такая полуночница, как она выглядит?

Верили, что полуночница приходит через дверь или окно, встает у кроватки и всячески беспокоит ребенка: щиплет, бьет, может даже сосать кровь.

Кое-где говорили, что полуночницы могут подменять живых детей на нечисть или на неодушевленные предметы, особенно если мать в сердцах прокляла. Ребенок полуночницы будет плохо расти и развиваться, может даже вовсе не расти (особенно если в колыбель подложена чурка, а матери кажется, что это живой младенец). Настоящее дитя живет в мире духов, невидимом для всех остальных, из которого его можно вызволить. Распространены сюжеты, когда юноша случайно встречается с девушкой-подменышем, принимая за злого духа, влюбляется в нее, берет в жены, тем самым, спасает от власти нечисти. Но перед этим приходится пройти некое испытание.

Много о том быличек рассказывают.

Например, такую:

Раньше молодые мы были, слушали да кудесили. Раз говорят, кто из байны камень вынесет на похвас. Один пошел, сунул руку в каменку, а там его схватило. Говорит ему: «Возьми меня замуж - отпущу, а не возьмешь - спокою не дам». Пришел на другой день в байну, говорит: «Выходи, кто тут есть». А ему: «Сходи к матери, да возьми пояс, да рубаху принеси». Он взял, накинул на нее пояс, така красавица получилась. Свадьбу сыграли, пошли к ейным родителям. Там мати качает ребенка в зыбке. Она пришла: «Здравствуй, мама». Та говорит: «Кака я тебе мама, я двадцать лет качаю». Она родила ее да в байны оставила ребенка, а его обменили. Девушка говорит: «Дай-ка ребеноцка». Сама взяла его да колотнула о стол, а ето голик оказался. Таких детей называют «обменены».

Полуночница является не только домой, но и на природе. Ее, наряду с полуденницей , относят к стихийным духам природных пространств. На тех, кто отдыхает ночью в поле или на пастбище летом после работы, полуночница может напасть, наслать болезнь, летаргический сон. Однако дух справедлив и часто карает тех, кто действительно виноват в каком-то преступлении.

Во многих рассказах полуночница сливается с образом кикиморы . В северных заговорах у полуночницы даже есть личное имя:

Полуношница Анна Ивановна, по ночам не ходи, имярека не буди! Вот тебе работа: днем играй пестом да ступой, а ночью матицей. Во веки веков.

Другой вариант полуночницы - «заложный» покойник, упырь, приходящий ночью.

Полагали, что полуночница ходит не одна, а в компании сестер. Их двенадцать, они вызывают у ребенка беспокойство, плач, крик.

Облик полуночницы не определен - часто видят неясные тени, женские силуэты в белых одеждах, в облике либо юных девушек, либо уродливых старух. Могли принимать облик сов, летучих мышей, ночных бабочек. Полуночницы - большие плясуньи, могут заставить прохожего пуститься в пляс. Кто сможет за ними поспеть, тот будет щедро награжден. Опасны они только по ночам, с наступлением утренней зари пропадают.

Меры предосторожности от нападения полуночницы

Полуночницы опасны для тех, кто ложится спать на закате. Такая привычка грозит бессонницей, болезнями. Чтобы полуночница не зашла домой, закрывали окна и двери, не выносили ребенка из дома после заката. Также нельзя было качать пустую зыбку, оставлять ее открытой. Детей старались никогда не оставлять одних, особенно в таких опасных местах, как баня, поле, лес. Если полуночница напала на человека в чистом поле, то она может начать задавать вопросы, наводить человека на разговор. Чтобы скоротать время и отвлечь духа, следовало отвечать ему обстоятельно и долго.

От полуночниц хорошо помогали обереги-куколки, у которых никогда не было лица, также чертополох. При изготовлении особой куклы-талисмана от полуночниц произносили:

Крикса-варакса, вот те забавка, с нею играй, а младенца не май.

Предполагали, что в момент очередного посещения полуночница отвлечется на куколку, а живой младенец будет ей не интересен.

Были заговоры, различные обряды для лечения болезней и беспокойства, насылаемых полуночницами.

Полуночница - дух стихии. Немало их было у наших предков. Славянская мифология - настоящий кладезь прекрасных, а иногда страшных историй. Всегда интересно и полезно их изучать.

Подробнее о славянской мифологии.



Понравилась статья? Поделитесь с друзьями!
Была ли эта статья полезной?
Да
Нет
Спасибо, за Ваш отзыв!
Что-то пошло не так и Ваш голос не был учтен.
Спасибо. Ваше сообщение отправлено
Нашли в тексте ошибку?
Выделите её, нажмите Ctrl + Enter и мы всё исправим!